Із Наталкою Полтавкою асоціює себе героїня нашої розповіді, хоча родом із Харківщини. Полтавщина 35 років тому стала для неї другою батьківщиною. А з літературною донькою Івана Котляревського її ріднить працелюбність та швидка вдача: робота кипить у її руках. На теренах Полтавської області добре відома сімейна фірма – ТОВ «Чуб Агроконцепт» подружжя Олега та Світлани Чуб. Її основний напрямок – роботизація молочних ферм. Доки голова родини вивчає, опановує та презентує новинки науково-технічного прогресу в галузі сільського господарства, дружина – колишня випускниця Полтавської державної аграрної академії за спеціальністю «Облік і аудит», адмініструє бізнес: на тендітних жіночих плечах – управління персоналом та фінанси. За 12 років діяльності у суто чоловічій аграрній стихії Світлана відчула: на жаль, не реалізовує свою жіночу сутність. Зі своєю ділянкою роботи на фірмі справлялася, як і раніше, але торована стежка, здавалося, позбавляла творчу натуру крил…
Але шлях здолає той, хто невтомно й невпинно йде до мети. У цьому переконалися члени Ротарі клубу Полтава днями на зустрічі із засновницею бренду RICHKA Світланою Чуб та представниками її команди Марією Манько та Роксоланою Кащук. До речі, основна мета ротарійців – дружба, пізнання та допомога один одному, прагнення робити світ кращим завдяки добрим справам. Нині вони опікуються переселенцями та дітьми, адже статут цієї міжнародної організації не передбачає офіційної допомоги військовим.
«Під час війни душа особливо потребує щирого спілкування, ясного сонячного неба, миру, – зізналася Світлана Чуб. – Якщо ми всі будемо про це думати, жити цим і прагнути цього, то нарешті прийде перемога!». Ці прості слова, як не дивно, своєрідний ключ до її особистої професійної перемоги – створення бренду RICHKA.
Пошуки себе та професійного «Я»
Під час будівництва власного приватного будинку Світлана захопилася ландшафтним дизайном. Їй спало на думку: можливо, нове хобі сприятиме професійному розвитку? Вирішила піти навчатися Світлана на курси флористів і стала дипломованим спеціалістом у цій галузі. Одночасно працювала на основній роботі – в сімейній фірмі – й створювала букети та плела віночки. Аж раптом зрозуміла: не до вподоби квіти, які наче й живі, але не вирощені у природних умовах.
На прогулянках у лісі й на луках почала збирати квіти. Автомобіль із гаража подружжя витіснили букети та композиції з висушених квітів. Пахощі сухих рослин зачаровували Світлану. Можливо, на флористиці вона й зупинилася б, та нагрянула сумнозвісна пандемія ковіду. Карантин. Працівники фірми роз’їхалися по домівках. Творча натура замислилася над іншою паралельною діяльністю в умовах, які не тільки обмежували життя людей, а й створювали перепони для розвитку економіки країни. Відповідь «підказала» аграрна галузь. Подружжя Чуб вирішили вирощувати лікарські рослини. Придбали невеличку земельну ділянку у Полтавському районі. Чоловік Олег створив фермерське господарство «Чуб Ліктрави» зі спеалізацією на кореневій групі – вирощуванні кореня валеріани, ехінацеї та алтея. А дружина все ще не полишала пошуку й думала, думала, думала…
Коли гострий нюх – унікальна властивість
Людей із гострим нюхом оточуючі інколи сприймають як надто вибагливих, а часом і вередливих. Світлана завдяки цій унікальній властивості відчуває й любить природні аромати. Від майбутньої власної справи прагнула отримувати не лише матеріальне, але й моральне задоволення. Навколо цього й роїлися її думки. Спіймала свою «жар-птицю» навесні минулого року під час мандрівки по Вірменії. Таку закономірність пояснює психологія творчості. Творчій особистості здається, що вона переключилася на іншу діяльність, але її мозок працює і несподівано видає довгоочікувану відповідь. «Цікаво, а якщо якось вилучити аромат із рослини, – розмірковувала Світлана. – Не всі ж можуть насолодитися спілкуванням із лісом, запашним луговим різнотрав’ям, тим паче під час ковіду люди обмежені у пересуванні. А маленька пляшечка ефірної олії надасть таку можливість». Ефірні олії – це суміші летючих органічних сполук, які утворюються в рослинах.
«Магія» виробництва ефірної олії
Творча натура загорілася втіленням ідеї, але перед цим глибоко вивчила складний хімічний процес виготовлення ефірних олій, який раніше вважала надзвичайно простим.
Як з’ясувалося, понад 1000 років тому Авіценна описав метод отриманння ефірних олій шляхом перегонки, використавши аламбік (перегінний куб), який до цього часу і використовується. Спрощено Світлана Чуб розповіла присутнім про цей виробничий цикл. У велику ємність, схожу на самогонний апарат, накладають рослинну сировину, закривають герметично. Рослини повністю обдають парою, яка подається знизу.
Пар, що утворюється, захоплює з собою леткі компоненти ефірної олії. Потім, пар охолоджують проточною водою, і рідка суміш води та ефірної олії розшаровується у приймачі. З часом угору піднімаються крапельки, які стікають у флорентійську склянку маленькою цівочкою.
Виділяються ефірна олія та гідролат – рослинна вода. До речі, вихід ефірних олій надзвичайно малий – від 0,01 до 1%. Приміром, щоб виготовити 1 кг ефірної олії троянди потрібно 4000 кг пелюстків. Вартість 1 мл натуральної ефірної олії сягає 50 доларів. А з 1 кг ялівця отримують 3 мл натуральної ефірної олії, із 1 кг м’яти – 10 мл..
До речі, ефірні, на відміну від жирних олій, складаються зі спиртів. Вони дуже концентровані. Це не самостійний продукт. Ефірні олії розбавляють жирними оліями і використовують у харчовій промисловості, косметології, фармакології, парфумерії, медицині.
Але такі складні хімічні премудрості й невелика частка кінцевого продукти не зупинили Світлану. Навпаки, її цікавість зростала. Жінка навіть сама поїхала вибирати обладнання. А коли продавець запустив устаткування, виробництво ефірної олії зачарувало бізнес-леді, як магія. «Звісно, обладнання я придбала, а 1 вересня минулого року вийшов перший продукт», – зауважила Світлана. Паралельно з виготовленням ефірних олій вирощувана рослинна сировина дозволила створювати й ароматні трав’яні чаї.
RICHKA – це ароматна, смачна, корисна, але не лікувальна продукція
Навіть неповний перелік квіті та різнотрав’я бренду «RICHKA» вражає: лаванда, м’ята, ромашка, чебрець, душиця, чабер, любисток, звіробій, полин, календула, алтеї, валеріана, ехінацея, нагідки, шоломниця байкальська, гісоп, меліса, шавлія лікарська та мускатна, мальва, діоскорея ніппонська, котовник, лимонник, лофант анісовий та ін.
Без надійної команди однодумців у цій справі не обійтися! І вона у Світлани є: чоловік Олег підтримує бізнес-справу дружини морально й матеріально, Марія Манько завідує фінансами, Роксолана Кащук – менеджер з продажу, адміністратор та бухгалтер бренду «RICHKA». До речі, як в офісі, так і на полі усі працюють завзято й дружно. Як міцна виробнича родина.
«Вперше Світлана презентувала нам з Ярославом (Терновським – авт.) виготовлену нею ефірну олію 18 вересня минулого року під час відвідин Грузії. Ми, як два керівники, супроводжували 40 людей. Кожному необхідно було створити комфортні умови. Звісно, це неабияке фізичне й моральне навантаження. Світлана порадила після важкого насиченого дня змащувати скроні ефірною олією м’яти для заспокоєння організму і здорового сну. Мовляв, тоді усе буде добре. Ця невеличка пляшечка – наш помічник і донині. Вдячні за слушну пораду й із задоволенням смакуємо презентованим також у Грузії її чаєм «Смарагдова далечінь».
Художниця Аліна Гончарова
«Натуральні аромати повертають нас до себе як частинки природи»
У цьому переконана Світлана Чуб. Щоб зрозуміти, наскільки присутні знають аромати навколишньої природи, вона запропонувала зав’язати очі й таким чином задіяти п’ять органів відчуттів для визначення ароматів квітів, ефірних олій та різнотрав’я, відомих багатьом із дитинства. Але це виявилося не такою й легкою справою!
Учасниці оригінального конкурсу пересвідчилися: засилля синтетичних ароматів віддаляє нас від нашого рідного коріння та природи. «Жуємо «Орбіт», знаємо запах ментолу, а забуваємо нашу звичайну м’яту, – зауважила Світлана. – Якщо іноземці з давніх-давен використовували «благовонія», то українцям їх прекрасно заміняв чебрець. Чебрець українці наділяли магічними властивостями з давніх-давен. Він для нас символом батьківщини, який брали з собою, від’їжджаючи на чужину, як згадку про рідний край і нагадує про рідну землю, дитинство, витоки роду. Прагну, щоб у кожної господині в аптечці були наші природні аромати для підтримки фізичного та психоемоційного здоров’я».
До речі молекул натуральних ароматів можна порівняти з шариком для гольфу, а нюхові цибулини людського носа мають розміри лунки для цього шарика. Розмір молекули природніх ароматів ідеально підходить до розміру лунки, тому природний запах дуже швидко потрапляє в організм та позитивно діє на центральну нервову систему. Синтетичні ж запахи мають зовсім інший розмір, тому вони не впливають екологічно на здоров’я людини, а тільки накопичуються як важкі метали в організмі і можуть навіть нам шкодити.
Природні аромати стануть у нагоді й для тих, хто перехворів коронавірусом і втратив нюх. Світлана Чуб радить вдихати різноманітні натуральні аромати для того, щоб відновлювалися нейронні доріжки. Але застерігає: ця справа довготривала, але результат вартий докладених зусиль.
Трав’яні чаї бренду «RICHKA» зміцнюють організм, покращують самопочуття, знімають стрес і втому, підсилюють імунітет. Трави з тонізуючими властивостями заряджають енергією без кофеїну, а розслаблюючі збори будуть приємним завершенням дня.
Українська чайна церемонія є!
Але всесвітня мережа Інтернету чомусь «мовчить» про це. «Звичайно, цікавіше розповідати про чорний та зелений чаї, китайську чайну церемонію, забуваючи власні споконвічні традиції, – іронічно зауважила представник фінансового відділу бренду «RICHKA» Марія Манько й додала: – Згадую свою сільську бабусю. Її садибу оточував ліс, а поряд – річка та ставок. І мінімум сусідів. Кожне народне свято, відповідно до сезону, в нашій родині мало чайну церемонію. Наприклад, на Трійцю з її традицією квітчання, тобто прикрашання зеленню помешкання, яка за повір’ям захищає від нечистої сили, ми збирали чебрець, васильки та дикорослі на той час трави й заварювали час. Взимку або на початку весни, коли ще не розтанув сніг, смакували фруктовими чаями або з бруньок малини та невеличких нарізаних гілочок дикої і окультуреної вишні. Такі чаї раніше були поширені в кожній сільській домівці. З чаю починалися будь-які посиденьки як із добрими знайомими, так і в родинному колі».
Звичайно, український бренд «RICHKA», продовжуючи прекрасну народну традицію чаювання, пропонує авторські чаї «Смарагдова далечінь», «Стихія природи», «Мелодія трав», «Симфонія трав», «Чебрець-мудрець» та «Солодких снів».
Учасники презентації залюбки продегустували запропоновану чайну продукцію й дізналися, як створювався кожен чай та народжувалася його назва. Вживаючи на ніч трав’яний збір, створений Світланою, Олег Чуб помітив його заспокійливий вплив і почав бажати дружині солодких снів. Так з’явився чай «Солодких снів». Улюблений Світланин чебрець асоціюється в неї з мудрецем – виникла оригінальна назва «Чебрець-Мудрець». А фавориту продажу бренду «RICHKA», склад якого «народився» одразу, під час дегустації в офісі ім’я запропонувала Марія Манько: «Смарагдова далечінь».
Певно, під час війни слово «далечінь» нагадує 42-річній Світлані Чуб про двох доньок. Нині дівчата в мирній Польщі. Старша, 18-річна Єлизавета навчається там і опікується молодшою 12-річною Катерина, яка сама ходить до школи. Серце матері сумує, а розум наголошує: так потрібно. На батьківщині треба розвивати власну справу й сплачувати податки. Це – внесок агробізнесу у нашу спільну перемогу.
Марина Демченко,
«Село Полтавське» дата випуску 05.05.2022, номер 14-15
Дуже цікаво читати про такі перемоги українців. Які відроджують і культуру нашу і створюють неповторний бізнес! Успіхів вам та процвітання!
Велика дяка втору. Дуже цікаво, корисно, влучно та натхненно написано.( Не втрималась та перечитала декілька разів)
Захоплює героїня розповіді та її професійна й творча команда. Захоплює їх активна життєва позиція, досягнення, бажання розвивати такий корисний, цікавий, хоча, на жаль, недостатньо поширений в Україні напрямок.
Хочеться побажати бренду RICHKA завзяття, наснаги, креативних однодумців та щирих поціновувачів результатів їх надзвичайної праці.